Kolhydratsfri kost

Har i söndags börjat med en kolhydratsfri kost pga. min mage som har krånglat sedan i somras då jag fick diagnosen IBS.
Har magsmärtor ,illamående och är uppblåst dagligen och värst är det efter att jag har ätit. Vilket har börjat bli väldigt jobbigt då jag måste lägga mig ner och vila efter varje måltid eftersom jag blir så illamående och i och med det så har det ju även blivit att jag aldrig längtar efter mat längre. Matlusten har försvunnit, eftersom jag vet att varje gång jag äter, och det spelar ingen roll vad jag äter, så mår jag dåligt efteråt. Mat är lika med ohälsa för mig.

Men de senaste veckorna har jag läst runt en massa på internet där personer med samma problem som jag har fått tips om att äta en kolhydratsfri kost och där många efter några veckor har blivit helt symtomfria. Så jag tänkte,varför inte? Vad har jag att förlora? Kan ju lika bra testa i några veckor och se om jag känner någon skillnad, det värsta som kan hända är att jag inte märker av något.

Så nu har jag alltså kört detta i fyra dagar och jag kan redan nu säga att jag känner stor skillnad. Min mage krampar inte som tidigare, jag behöver inte besöka toaletten 10 ggr per dag, jag har inte längre diarré liknande avföring (ursäkta min ärlighet) och jag är inte längre så pass uppblåst att man kan tro att jag väntar barn och är i V.30+. 

Jag vet att många är emot en kolhydratsfri kost och anser att det inte är bra för kroppen på något vis, men uppenbarligen funkar det på mig och hjälper min kropp att må bra. Jag säger inte att det är för alla och jag gör det inte heller för att banta som många andra använder "dieten" för. Det enda jag gör är att skippa brödet, pastan,riset,potatisen och såklart allt som har med godis och läsk att göra. Jag äter inte hur mycket fett som helst som LCHF- dieten går ut på, utan jag använder äkta smör när jag steker och har grädde ii några maträtter och omeletten. Det är väl i princip allt. 

Många tror att det är kämpigt med en kolhydratsfri kost, men det är faktiskt inte så jobbigt. Jag bakar mitt egna bröd gjort på mandelmjöl, fiberhusk, profiber och kokosmjöl vilket gör att jag inte ens saknar "vanligt" bröd. Den enda skillnaden är konsistensen som kan förklaras som mer "svamp-aktig" än vad vanligt bröd är, men inget annat. Man har ju ändå så mycket pålägg på att man märker inte av smak eller något liknande. Pastan gör jag också själv, med hjälp av fiberhusk, vilket inte heller gör kosten så svår, samt så köper jag nudlar gjorda på sjögräs till wok osv. 

Det jobbigaste som jag kan tycka är väl att behöva göra allt från scratch och att det inte bara är att åka till ICA och köpa snabbmakaroner. Men man får göra det lättare för dig genom att göra storbak, när jag väl bakar brödet så gör jag en storsats så det räcker länge, det är bara att frysa in. Samma gäller pastan.

En kolhydratsfri kost behöver inte vara jobbig om man gör det bästa av den, sen är det helt ok att det ibland är lite tufft. Men då är det bara att komma ihåg hur otroligt mycket bättre min hälsa har blivit på bara ynka 4 dagar och att jag hellre kämpar med kosten ibland än att dagligen gå runt med smärtor.

Eget bakat bröd med kokosmjöl.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 år

Den stora äggjakten 2016

Valborg 2016