Scharlakansfeber

Då har vi en sjukstuga här hemma, jag har varit genomförkyld sen i onsdags med feber och diverse krämpor och i fredags kom febern till Lejla och en hög sådan, efter att fått i sig febernedsättande så hade hon fortfarande 39,1, så hon var inte alls kry. När hon vaknade på lördagen var hon lite bättre, febern hade gått ner något och hon var piggare och orkade leka. Men runt fyra tiden på eftermiddagen kom hon inte till oss och sa att det liar på kroppen och då hade hon fått utslag från topp till tå. Ringde då till 1177 och rådfrågade lite. Hon frågade hur utslagen såg ut och ifall om et kanske kunde vara vattkoppor men det tyckte inte jag alls att det såg ut som. Sen var hon inne på nässelutslag, men et tyckte jag inte heller att et liknande. Så hon tyckte att vi skulle åka in till jouren så någon kunde kolla på henne, så då fick jag sitta i ca 40 minuter och försöka komma fram till dom men hamnade bara hos en automatisk telefonsvarare. Men tur nog så ringde 1177 upp mig och frågade hur det hade gått och om jag fått någon tid, så jag förklarade att jag inte kommer fram när jag ringer, så då var hon snäll nog att ringa upp vårdcentralen och fixade en tid åt mig, guld värt!

Väl inne på vårdcentralen så berättade jag att hon haft feber i två dagar, har ont i halsen och nu fått massa utslag. Men läkaren började med samma sak där, att det kanske är vattkoppor trotts allt och frågade om det går på dagis om hon har umgåtts med någon som har det, men jag stod på mig och sa att detta utslag inte alls påminner om vattkoppor på något vis och hon inte har varit i närheten av någon med vattkoppor, så då började hon surfa runt på nätet genom att söka utslag på barn men kom ändå inte fram till något. Då bad hon en annan läkare komma in och så fick jag dra samma historia igen. Hon frågade då den andra doktorn om hon kollat henne i halsen, vilket hon ej gjort, och så bad hon Lejla gapa och sa nästan direkt att det liknar streptokocker. Så vi blev skickade till labbet där det tog prover i halsen samt blodprov och hon testades positivt för streptokocker, så hon fick diagnosen scharlakansfeber, därav utslagen. Så vi blev hemskickade med en antibiotikakur på 10 dagar och rådet att stanna hemma från dagis hela nästa vecka. Får nu hoppas att penicillinet börjat ge sin verkan inom en snar framtid och att Adina slipper bli drabbad av samma sak!

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 år

Den stora äggjakten 2016

Valborg 2016