Peter Pan Peanutbutter

Åkte in till City Gross idag och strosa runt lite,var inte ute efter något speciellt men dom är ju i princip som Ica Maxi,har allt från mat till leksaker och kläder. Lite roligt att kolla bland hyllorna där dom har importerad mat som från tex USA,då hittar man ju lite annorlunda saker än vad du gör på det vanliga tråkiga Ica.

Hittade dock en sak som jag började fundera över,nämligen burkar med jordnötssmör som dom ställt på väldigt låg nivå,antagligen för att locka barn,men det var inte just det som fick en att börja fundera.
Utan det att jordnötssmöret hette Peter Pan med en Peter Pan loga på. Detta är ju helt och hållet till för att locka små barn, så dom ska tjata på sin föräldrar tills det rinner blod ur deras öronen.

Så frågar man varför barn blir fetare och fetare när dessa produkter står stapplade på låga hyllor i affärerna.
Locka barn med massa onyttigheter genom att sätta filmfigurer på omslaget är ju bara skamligt och sjukt att det ens är tillåtet på det sättet det är.
Detta gäller ju såklart inte bara jordnötssmör utan alla sötsaker som finns där ute,från chokladkakor till tablettaskar med diverse Disney figurer på. Barnen vill ju då,sjävklart,ha godiset eftersom deras favorit filmfigurer är på omslaget, och inte just för själva godiset.
Hade godisomslag bara varit i en tråkig naturell färg där det enbart står vad det innehåller så skulle inte barnen springa dit helt upprymda,utan det är just dessa skrika färger och figurer som fångar barns intresse redan i en väldigt låg ålder.

Nu menar jag såklart inte att barn inte borde få äta något godis överhuvudtaget, för skulle jag påstå det skulle jag vara en hycklare då jag ger mina barn godis,men i måttliga mängder.

Men man borde börja fundera över hur ofta man ger sina barn godis och varför. För ofta ger man godis till barn genom belöning eller när barnet är ledsen, och genom att göra på det sättet lär man dom redan då att ha ett visst förhållande till sötsaker som senare kan skapa större problem med övervikt och med övervikten dålig självkänsla samt nedstämdhet. Och det dom då har lärt sig som små är att om jag är ledsen så går jag och äter något, och därmed har man den onda cirkeln.

Ät gott och det du vill,men i måttliga mängder.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 år

Den stora äggjakten 2016

Valborg 2016