Försäkring, vad ska man ha det till?

Då polisanmälan av cyklarna blev klar igår så ringde jag upp försäkringsbolaget för att fullgöra stölden. Kan säga att jag verkligen inte fick det svaret jag hade önskat mig, efter att ha räknat ihop båda cyklarna så kommer jag få ut 44:- på försäkringen, yay!
Varför jag enbart får ut den ytte pytte lilla summan är för att mitt lås som jag hade på cyklarna inte är godkända inom deras kriterier, den var för billig. Jag hade alltså ett kabellås, en 22mm tjock wire, och dom är inte godkända för dom är för lätta att klippa upp. Man måste ha ett bygellås för att få ut full ersättning.

Just nu känns allt bara trist och för jävligt, man köper nya fina cyklar till barnen och får ha dom i 3 månader och sen blir dom stulna. 4000:- för att köpa två nya cyklar är mycket pengar och inte bara något man hostar upp, så ifall om barnen ska kunna få cykla nu i sommar så får vi helt enkelt köra på begagnat. Vi hade ju hoppats på att få ut iallafall en tusenlapp per cykel så vi kunde köpa ett par nya men nu blev så inte fallet.
Det som känns värst är ju att försäkringsbolaget får det att känns som att det är mitt fel, att det är jag som har gjort fel. Vad man har för sorts lås tycker jag inte ens borde räknas in, för jag har trots allt låst mina cyklar, vad det ens vad för lås så har jag låst fast dom.
Det är inte jag som har gjort fel utan det är den personen som har hjärta att sno två cyklar från ett par barn som har gjort fel och det är hans som borde straffas och inte jag.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 år

Den stora äggjakten 2016

Valborg 2016