Doften av nybryggt kaffe


Det är egentligen fascinerande hur luktar kan få en att minnas vissa saker så starkt,eller hur man påminns om vissa saker genom en viss lukt.
Inom jobbet har jag på senaste tiden bryggt litervis med kaffe till de gamla och varje gång jag känner lukten av det nybryggda kaffet minns jag  de tidiga helgmorgnarna  när jag fortfarande bodde hemma.

Man kom upp i köket fortfarande iklädd sin pyjamas där man möttes av ett stort frukostbord med en massa olika pålägg att välja mellan och hade man riktigt tur kunde man skymta en tallrik med skivad melon,som man fick ta efter man hade ätit en macka.
Mamma satt vid bordet och drack sitt kaffe och lyssnade på melodikrysset,som hon oftast lyckades lösa.Själv satt man oftast och undrade vad tusen det var för gammalt skit dom spelade,men lite då och då kom det en liten nyare låt som man själv kunde.

Pappa brukade gå upp lite senare men satt aldrig vid frukostbordet med oss,utan han gick in i köket,tog sig en gigantiskt kopp med kaffe och satt sig sedan vid datorn för att kolla igenom diverse auktion och antiksidor.
Det bästa var att inte vara jäklig med honom på morgonen för han har ett grymt morgonhumör innan han har fått i sig sin kopp kaffe,men ändå var jag oftast där och små retades lite.Vilket brukade sluta med att vi började tjafsa och bråka tills jag stack ner till mitt rum.

Så var de flesta helgmorgnarna i min familj och varje gång jag känner lukten av nybryggt kaffe,så är det detta jag minns.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

25 år

Den stora äggjakten 2016

Valborg 2016